Toen Galerie Ra op de KunstRai 1995 voor het eerst sieraden van Karl Fritsch presenteerde, ging dat als een lopend vuurtje rond op de beurs en bij collega’s. Hielden Karl en Ra het publiek voor de gek met deze vreemde wrochtsels, samengesteld uit delen van oude sieraden en in was gegoten amorfe vormen? Karl bleek een heel eigen kijk op het sieraad te hebben. Zijn werk is onorthodox en origineel, en het heeft humor. Geen wonder dat zijn sieraden al snel enthousiast omarmd en gewaardeerd werden Ze hebben communicatieve kwaliteiten die niet alleen door het vaste sieradenpubliek worden herkend, maar ook door relatieve buitenstaanders. Karls volgende exposities in Ra, in 2000, 2004, 2008 en 2015, droegen titels als Refreshing Jewellery, Pleasantly Suspect, Long Live the Ring en No Research. Inmiddels heeft het werk van Karl Fritsch wereldwijde bekendheid. Hij produceerde enkele spectaculaire boeken over zijn werk. Met Lisa Walker en kinderen woont hij al jaren in Nieuw Zeeland. De Nieuw Zeelandse traditie in het bewerken van steen vormt de basis voor zijn nieuwste werk. Zelf zegt hij erover: ‘Shaping rock is pretty primal and it is very exciting to be able to shape them.’ Het voegt een krachtig hoofdstuk toe aan een indrukwekkend oeuvre.