Gésine Hackenberg, brooch, 2016, glazed earthenware, oxidised silver, remanium
Gésine Hackenberg, brooch, 2016, glazed earthenware, oxidised silver, remanium

Gésine Hackenberg, brooch, 2016, glazed earthenware, oxidised silver, remanium
Gésine Hackenberg, <em>Spinning Body</em>, pendant, 2016, earthenware, silk
Gésine Hackenberg, <em>Spinning Body</em>, pendant, 2016, glazed earthenware, cord
Gésine Hackenberg, brooches, 2016, earthenware, oxidised silver, remanium

De pot, de vaas, de schaal, het bord. Van oudsher wordt ronde gebruikskeramiek op de ottenbakkersschijf gedraaid. Klei wordt gecentreerd en in de rotatie omhoog getrokken. De vorm ontstaat uit de beweging. De vorm is haast beweging. Deze draaibeweging is dan ook af te lezen in het resultaat: cirkel en spiraal zijn altijd aanwezig. De rand vervolmaakt de container. Hij definieert de functie en dient tegelijk als decoratief element.
Gésine Hackenberg nam dit maakproces als uitgangspunt voor haar nieuwe sieradencollectie. Ze ervoer het keramiekdraaien als een vorm van meditatie. Het materiaal moet gecentreerd worden en de geest moet zich concentreren, al het andere moet worden losgelaten. De focus ligt geheel op het materiaal en de repetitieve cirkelbeweging. Op de vorm die onder de handen ontstaat. Dit wekt associaties op met Arabische Soefi dansers, pirouettes en tollen, waarbij de dynamiek van het ronddraaien een middelpunt in balans houdt. De fysieke vorm brengt een gemoedstoestand tot uitdrukking. De container van keramiek wordt tot lichaam. Is het lichaam niet een kruik voor de menselijke geest?